• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
06-40381640 | ti***@*************ng.nl
Clarity Coaching

Clarity Coaching

Verheldert

  • Home
  • Individuele coaching
    • Personal Coaching
    • Executive coaching
    • Zoekwijzer Coaching
  • Soul Embodiment Therapy®: coaching met aandacht voor trauma
  • Supervisie coaches
  • Over mij
  • Blog
  • Referenties
  • Nieuws
    • Facebook
    • In de Media
    • Retraites
  • Contact

Holding space: leidinggeven aan verandering zonder leiding te geven

26 november 2018 by Titia de Vries

De 8 wetten van ‘holding space’

Als executive coach werk ik  met leidinggevenden en andere professionals zoals adviseurs. Een rode draad daarbij is wat iemand denkt: over zichzelf, over de ander(en) en de invloed van die gedachten op hun samenwerking. Maar ook de invloed op het eigen welbevinden, het in staat om doelen te behalen, hard te werken en toch ontspannen te blijven. Het Amerikaanse begrip ‘holding space’ biedt een kader daarvoor.

Holding space

Wij mensen zijn de enige levende wezens met hersenen die overuren maken: we denken de hele dag door. En die hersenen houden ons regelmatig voor de gek. Ken je de uitspraak ‘Geloof niet alles wat je denkt’? Met onze gedachten creëren namelijk we onze eigen werkelijkheid. Jij hebt een bepaald beeld bij iets of iemand, je ziet iemand iets doet en hangt daaraan een interpretatie. Je hoort iemand iets zeggen en je vult in. Het is jouw interpretatie, jij hebt een gebeurtenis in jouw heel eigen referentiekader geplaatst.

Geloof niet alles wat je denkt

En daar is niets mis mee, die referenties hebben we nodig om ergens betekenis aan te geven. Het gaat echter mis in de samenwerking als we onze referenties, ook wel filters genoemd, niet checken. Dat je gaat adviseren wat een ander moet doen, omdat jij vindt dat dat de juist oplossing is. Ken je dat gevoel van teleurstelling als die ander niet ‘luistert’? Dat je wellicht vindt dat die ander eigenwijs is. Je bedoelde het immers zo goed, je wilde graag helpen. Ik heb heel wat mopperende managers bij mij gehad, die vonden dat hun medewerkers niet goed resultaat leverden. Totdat we gingen kijken wat er nou precies in de onderlinge communicatie gebeurde.

Holding space: de 8 wetten

Het Amerikaanse begrip ‘holding space’ kan je bij deze contra dictio in terminis helpen. Holding space betekent zoiets als ruimte openhouden voor een ander, zodat die op zijn of haar eigen manier kan groeien. De Amerikaanse auteur Heather Plett beschreef de 8 wetten van holding space.

  1. Laat je ego er buiten

Deze eerste wet vind ik zelf de belangrijkste. Als je adviezen geeft, ga er maar vanuit dat je ego aanwezig is. Zodra je vindt dat de ander niet goed naar je luistert, of dat jouw hulp onmisbaar is, dan is je ego met de situatie aan de haal gegaan. Ook als je je persoonlijk gekwetst voelt door de emoties van een ander, kan je er vanuit dat je ego aan het roer staat.

Heather schreef daarover: “Bewust je mond houden is een van de belangrijkste principes van holding space.” Zodra je gaat adviseren, verbeteringen willen aanbrengen, controle willen houden, beperk je de ruimte van de ander om te groeien. “Het haalt de aandacht weg van de persoon voor wie je de ruimte bewaakt en vestigt de aandacht op jezelf.” Zoals ik een blog over coachend leidinggeven schreef: Je hebt twee oren en een mond, dus luister twee keer zoveel dan je praat.

  1. Een veilige ruimte om fouten te maken

Als je groeit en je ontwikkelt, maak je altijd wel een fout. Holding space betekent dat je daarover geen oordeel hebt. Sterker je zorgt er voor dat de ander, je medewerker, zich niet hoeft te schamen. Een organisatie waar fouten maken mag, maakt ruimte om medewerkers te laten te leren en zo hen te laten excelleren.

Holding space: ruimte geven
Laat mensen hun eigen intuïte en wijshoud vertrouwen

3. Laat mensen hun eigen intuïtie en wijsheid vertrouwen

In veel organisaties is ‘je gevoel’ volgen iets wat niet bespreekbaar is. En wat zou er gebeuren als je wel naar je ‘onderbuik gevoel’ luistert, naar je ‘gut feelings’? We doen zoveel ervaring op tijdens ons leven, we bouwen zoveel wijsheid op, daar kan je op vertrouwen. Intuïtie is gebaseerd op die opgeslagen ervaringen en de daardoor ontstane wijsheid en is niet iets zweverig spiritueel van in blauw geklede vrouwen. Het is als in de auto de weg vinden in een wijk die je niet kent. Heather Plett zegt daarover: “Dit kun je pas doen als je zoveel werk aan jezelf hebt verricht, dat je je eigen wijsheid en intuïtie kunt vertrouwen.”

Dat betekent dat een oudere werknemer wellicht niet meer letterlijk en figuurlijk zo hard rent als een twintiger, maar wel dat hij een schat van wijsheid heeft. Gebruik die schat als leidinggevende.

  1. Pak niet de kracht van iemand af

Laat iemand zijn of haar beslissing nemen. Je helpt iemand niet om voor hem te beslissen. En als leidinggevende heb je natuurlijk wel de verantwoordelijkheid dat de werkzaamheden in je team goed verlopen. Soms moet je op ‘je handen zitten’ en soms moet je juist wel ingrijpen. Het is een dunne lijn waarop je balanceert. En het helpt als je je ego (de eerste wet) bewust negeert en zelf naar je intuïtie (de derde wet) luistert. Stel je zelf de vraag : Wanneer empower ik een medewerker, wanneer zorg ik met mijn beslissing dat er niets mis gaat. En hoe erg is het als er iets mis gaat (de tweede wet).

Holding space: iemands kracht
Pak niet de kracht van iemand af
  1. Geef begeleiding en help met aandacht

Pas coachend leidinggeven toe en ondersteun je medewerkers. Juist bij empowerment, kun je iemand geweldig helpen als je openstaat voor vragen. Je blijft op stand en tegelijkertijd bied je je aan dat je medewerkers je mogen raadplegen.

Zonder dat de ander zich beschaamd voelt (zie ook wet 2).‘De deur staat altijd open’, is een gangbaar gezegde. En zorg daarbij dan ook dat de denkbeeldige drempel er niet is.  Lees hier meer over hoe coachend leidinggeven eruit ziet.

https://claritycoaching.nl/coachend-leidinggeven/

  1. Laat mensen hun lastige emoties als angst en boosheid voelen

Dit is een niet zo eenvoudige wet. Het vereist namelijk allereerst veel van jezelf: je moet in staat zijn om je eigen emoties te kennen  en daarvoor niet meer bang te zijn. Juist als je werkt met holding space, kan er sprake zijn van, wat in de psychologie heet, overdracht. Dat je de emoties van een ander oppikt en benoemt als zouden ze van jou zijn. Er kan dan zomaar verdriet, angst, woede bij jou naar boven komt. Als je je eigen emoties kent, dan kan je die gevoelens bij de ander laten. Daarbij is het belangrijk dat je die emoties niet gaat veroordelen of er kritiek op hebt. Vertrouw er op dat die emoties er mogen zijn. Juist emoties die niet worden onderdrukt, gaan weer voorbij.

Loop je zelf vast op je eigen emoties, zorg dan dat je daarbij begeleiding zoekt. Dat kan bij een therapeut, maar kan ook bij een ervaren executive coach, die snapt wat gevoelens werk gerelateerd betekenen.

  1. Geef niet meer informatie of advies dan iemand aankan

Als je advies geeft, doe dat dan op hoofdlijnen. Als je te veel informatie tegelijk geeft, voelt de ander zich snel dom of hulpeloos. Wellicht vind jij het nodig om in details te treden, maar dat is dan waarschijnlijk je eigen ego (de eerste wet) dat op de voorgrond treedt.

  1. Respecteer als iemand een ander besluit neemt dan jij zou doen

Als coach ben ik soms wel teleurgesteld als iemand toch zijn eerder uitgestippelde doel niet oppakt, omdat ik het zo’n goed idee vond. Mijn taak is dan zo iemand wel aan te moedigen en te onderzoeken of er wellicht angst onder het besluit ligt.

Holding space betekent dat je de verschillende tussen jou en anderen respecteert. En dat je erop vertrouwt dat een andere manier van werken tot goed resultaat kan leiden. Dat als je bijvoorbeeld een taak delegeert, de ander de ruimte geeft om dat op zijn of haar eigen manier te doen.

Holding space: besluit nemen
Wil jij ook leren om je ego aan de kant te zetten, je medewerkers ruimte te geven? Executive Coaching helpt. Vraag een gratis (en vrijblijvende!) kennismaking aan. Klikt het dat krijg je een offerte op maat.

Conclusie

Holding space is niet wat je van de ene op de andere dag kan leren. Het is een complexe materie dat je ontwikkelt juist door het te doen (en jezelf toestaat om daarin fouten te maken). Ik geloof in leven lang leren en dat is wat ik ook zelf doe met mijn post-graduate opleidingen.

Dit blog is geïnspireerd door de acht wetten zoals Heather Plett die beschreef en mijn eigen ervaringen als executive coach en  leidinggevende. Heb jij aanvullingen, laat het me dan weten hieronder in een reactie of stuur me een bericht.

Titia de Vries Executive Master Coach en Supervisor voor coaches
Titia de Vries

Titia de Vries is executive coach en leidt daarnaast als opleider/trainer managers en coaches op.

Haar klanten zijn executives zoals directeuren, managers, senior-adviseurs en CEO’s, die succesvol zijn omdat zij willen groeien en zichzelf verder ontwikkelen als professional en als mens.

Category iconBlog Tag iconcoachend leidinggeven,  coaching,  de manager als coach,  executive,  executive coaching,  holding space,  leidinggeven,  manager,  team,  teamcoaching

Klaar voor de eerste stap?

Maak een afspraak voor een gratis en vrijblijvende inzichtgevende discoverysessie van 45 minuten t.w.v. 150,00 euro.


Maak een afspraak

Footer

Contactgegevens

Clarity Coaching
E-mail: ti***@*************ng.nl
Mobiel: 06-40381640

Post- en praktijkadres:
Clarity Coaching/Titia de Vries
Oostzijde 202
1502 BN Zaandam

Aanmelden nieuwsbrief

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Recente berichten

  • Waarom zou ik een supervisor zoeken?
  • ‘Luisterend oor kan al helend zijn’
  • Authentiek zijn en mindfulness
  • Interview Titia de Vries in Margriet
  • I had a shit day
Copyright © 2025 Clarity Coaching - realisatie Zin In Webdesign - Return to top
  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Neem contact op