Een coach: iemand die je aanvoelt, die luistert en mee kan denken
Is het een psycholoog? Is het een organisatieadviseur? Het is een beetje van beide, maar het noemt zich: coach. Hulp, van een coach. Vaak is die oorspronkelijk geschoold als psycholoog of consultant, maar de coach is meer op het werk gericht dan een psycholoog, meer op de persoon gericht dan een organisatieadviseur. De coach is er voor wie vastloopt in zijn baan, voor wie zich er niet op zijn plaats voelt, voor wie iets anders of iets meer wil. Het NRC schreef een helder artikel over coachen.
Steeds vaker worden coaches ingehuurd om een zetje te geven. De beroepsgroep groeit: ruim 1.800 mensen hebben nu een officiële erkenning als coach door de Nederlandse orde van beroepscoaches (NOBCO). Ik ben zelf één van die 1.800 erkende coaches.
Wie geluk heeft, krijgt het behandelingstraject bij een coach vergoed door de werkgever – volgens de coaches die we spraken gebeurt dat in de meeste gevallen. Die rekening kan met meerdere sessies gauw in de honderden euro’s lopen, en een coach wordt niet vergoed door de zorgverzekering (overigens ben ik één van de weinige coaches, waarbij vergoeding door de zorgverzekering wel mogelijk is. Voorwaarde is dat je aanvullende verzekering hebt).
In het artikel geeft onder andere professor Yvonne Burger haar mening geeft. Zij is één van mijn hoogleraren en ik zie haar regelmatig voor supervisie. Werkgevers komen ook langs voor coaching, signaleert Burger. „Want ik wil dit wel graag nuanceren: coaching gaat allang niet meer alleen over problemen oplossen. Veel leidinggevenden gaan naar een coach als ze een nieuwe rol gaan vervullen, als directielid bijvoorbeeld. Er komt een nieuwe generatie leiders op die weet dat het belangrijk is om tegenspraak te organiseren. Ze weten dat reflectie in hun positie essentieel is.” Executing coach wordt dat ook wel genoemd. Momenteel studeer ik Executive Coaching bij de Ashridge Businessschool in Londen. In november 2015 behaalde ik daar de eerste stap voor accreditatie.
Je leest hier het volledige artikel,
Artikel NRC Handelsblad, 6 januari 2016